ABT blog

A
COVID-19 – munkáltatói kötelező védőoltás - ABT Treuhand csoport

COVID-19 – munkáltatói kötelező védőoltás

Az október 28-án megjelent kormányrendelet értelmében a munkáltatók a munkavégzés feltételeként előírhatják a COVID-19 védőoltás felvételét a munkavállalók számára. Bejegyzésünkben a legfontosabb részletszabályokat szeretnénk ismertetni ezzel a témával kapcsolatban.

Október 28-án jelent meg a kormányrendelet a munkahelyek koronavírus elleni védelméről. A rendelet értelmében a munkáltatók a munkavégzés feltételeként előírhatják a COVID-19 védőoltás felvételét a munkavállalók számára, ha ez az egészség megóvása érdekében, a munkahely és a munkakör sajátosságaira figyelemmel történik. Az alábbiakban a legfontosabb részletszabályokat szeretnénk ismertetni ezzel a témával kapcsolatban.

A munkáltatóknak az egyes munkakörök vonatkozásában mérlegelniük kell, hogy fennállnak-e olyan kockázatok, amelyek indokolják, hogy az adott munkakörben dolgozó munkatársakat védőoltás felvételére kötelezzék.

Amennyiben a munkáltatók a kötelező oltás elrendeléséről döntenek, akkor erről, valamint az első adag felvételének határidejéről elektronikus úton (például e-mailben) vagy papír alapon tájékoztatniuk kell a munkatársakat. A tájékoztatásban szerepelnie kell annak is, hogy milyen következményekkel jár, ha valaki nem veszi fel az oltást a megadott határidőn belül.

A munkáltatóknak az oltás első adagjának felvételére legalább 45 napos határidőt kell biztosítaniuk, a második adag felvételére az orvosi előírások alapján kerülhet majd sor.

Az oltási kötelezettség alól azok a foglalkoztatottak mentesülhetnek, akiknek az oltás egészségügyi indokok miatt ellenjavallt, és erről orvosi szakvéleményt (igazolást) is tudnak hozni. Az igazolást az üzemorvos, vagy ennek hiányában a háziorvos állítja ki.

Az oltás felvételét többféle módon tudja igazolni a munkavállaló: digitális Covid-igazolvánnyal, védettségi igazolvánnyal (applikációval), nemzetközi oltási igazolvánnyal, vagy akár az oltóorvos által kiállított igazolás bemutatásával is.

A munkáltatók a védőoltás felvételére vonatkozó adatokat, illetve az orvosi szakvélemények adatait (azoknál, akik nem olthatóak), a veszélyhelyzet végéig kezelhetik a kormányrendelet alapján, így ez nem ütközik majd a GDPR előírásaiba.

Ha valaki a munkáltató által megadott határidőn belül nem veszi fel az oltást, akkor a munkáltató fizetés nélküli szabadságot rendelhet el a részére, amelyet azonban haladéktalanul meg kell szüntetni, ha a munkavállaló beoltatja magát. Amennyiben azonban egy év eltelik a fizetés nélküli szabadság elrendelésétől, és a munkatárs sem az oltás felvételét nem igazolta, sem orvosi szakvéleményt nem mutatott be arról, hogy számára az oltás nem javasolt, a munkaviszonyt azonnali hatállyal megszüntetheti a munkáltató.

A mérlegelés szempontjainak kialakítása, valamint a kötelező védőoltás elrendelése számos jogi kérdést felvethet, ezért javasoljuk, hogy a döntés meghozatala előtt kérjenek jogi tanácsot. Az ABT Legal munkatársai szívesen állnak rendelkezésükre.

Megjelent: 2021. október 31. | Témakör: Bér- és munkaügy COVID 19 Jog

Szerző
Fazekas Edina
Partner, bérszámfejtési szolgáltatások
[email protected]