Transzferár nyilvántartás elkészítése, ellenőrzése

Kinek szükséges a transzferár dokumentáció elkészítése?

Olyan kisvállalkozásnak nem minősülő cégeknek, amelyek kapcsolt vállalkozásaikkal aktiv üzleti kapcsolatban állnak (pl. áruszállítás, szolgáltatás, pénzügyi művelet, stb).

A transzferárazás lényege, hogy a kapcsolt vállalkozások egymás között folytatott üzleti tranzakcióinak árát úgy határozzák meg, mintha a cégek egymástól független partnerek lennének. A piaci ár meghatározásához készülő ún. transzferár dokumentációban részletesen bemutatásra kerülnek azok a szempontok, amelyek alapján az ügyletek ára meghatározható.

A transzferáraknak legnagyobb szerepe a társasági adóalap meghatározásánál van, ahol adóalap-korrekciót kell végezni abban az esetben, ha a kapcsolt felek között alkalmazott árak nem felelnek meg a piaci áraknak.

Miért hasznos a szakértői segítség a nyilvántartás elkészítéséhez, ellenőrzéséhez?

Az adóvizsgálatok egyik kiemelt témája, hogy a vállalkozás a jogszabályban megadott határidőben, illetve helyesen állapítja-e meg a kapcsolt vállalkozásokkal folytatott ügyletek elszámolóárait. Egy jogszabályoknak megfelelő transzferár dokumentáció esetén az adóhatóságot terheli annak bizonyítása, hogy az alkalmazott árak eltérnek a piaci áraktól.

A transzferár nyilvántartás hiánya már önmagában mulasztási bírság kiszabását eredményezheti, de a tartalma sem mellékes, hiszen az dönti el, hogy szükséges-e az adóalap kiigazítása a kapcsolt vállalkozások között alkalmazott árak tekintetében. Amennyiben a vállalkozás nem rendelkezik megfelelő nyilvántartással, úgy egyrészt a vállalkozásnak kell a vizsgálat során bizonyítania, hogy az alkalmazott árak helyesek voltak, másrészt az adóhatóság transzferár nyilvántartásonként akár 2 millió forintos bírságot is kiszabhat (ismételt mulasztás esetén ez az összeg a 4 millió Ft-ot is elérheti).

Mit teszünk?

Transzferár témában az alábbi szolgáltatásokat kínáljuk:

  1. Transzferár dokumentáció elkészítése
    Amennyiben az Ön vállalata még nem rendelkezik TP dokumentációval, akkor a szükséges dokumentumok bekérését követően elkészítjük a törvényi előírásoknak megfelelő nyilvántartást a kapcsolt vállalkozások, vagy szükség esetén az egész vállalatcsoport részére. A piaci ár meghatározásához olyan nemzetközileg elismert adatbázist használunk, amely megbízható, az adóhatóság előtt megfelelően alátámasztható elszámoló árakat vesz alapul. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy ezeket a nyilvántartásokat az későbbiekben évről évre frissíteni kell.
  2. Transzferár nyilvántartások felülvizsgálata
    Amennyiben az Ön cége már rendelkezik Transzferár dokumentációval, de - pl. újonnan kinevezett ügyvezetőként) bizonytalan abban, hogy az adatok kiállnák-e egy hatósági ellenőrzés próbáját, akkor érdemes ezt egy külső szakértővel ellenőriztetni. Amennyiben igényli, szívesen véleményezzük a cége által elkészített transzferár nyilvántartásokat és szükség esetén kiegészítő vagy módosítási javaslatot teszünk.A transzferár dokumentáció ellenőrzése akkor is szóba kerülhet, ha bizonyosságot szeretne arról, hogy az anyavállalattól átvett módszerek megfelelnek-e a hazai (Uniós) elvárásoknak.Az ellenőrzés során a szükséges dokumentumok áttekintése és személyes konzultáció után részletes jelentést készítünk, amelyben feltárjuk a lehetséges kockázatokat, és megoldási javaslatokat adunk azok javításához. Az átadott szakértői véleményünk helyességéért teljes mértékben felelősséget vállalunk.
  3. Transzferár tanácsadás
    Forduljon hozzánk bizalommal, amennyiben egyedi szerződéskötésnél bizonytalan abban, hogy milyen árat határozzon meg, vagy ellenőrizni szeretné, hogy az Ön által meghatározott ár megfelel-e a piaci elvárásoknak. Ez kisvállalkozások esetén is fontos lehet, hiszen az üzleti kapcsolatban álló vállalkozásoknak minden esetben a megfelelő elszámoló árat kell alkalmazni, függetlenül attól, hogy fennáll-e a transzferár nyilvántartási kötelezettség vagy sem. Amennyiben hibásan határozták meg a piaci árat, akkor adólapot kell módosítani. Tanácsadói szolgáltatásunk keretében vállaljuk adóbevallások transzferár kiigazítás miatt történő módosítását is.
  4. Szakmai támogatás előzetes ármegállapítási eljárásban (APA)
    Az adókockázatok minimalizálása céljából vállaljuk az APA eljárásokban történő tanácsadást, vagy akár a teljes lebonyolítást is. Kollégáink segítséget nyújtanak az ellenőrzési kérelem összeállításában és benyújtásában, a hatósági kérdések megválaszolásában, illetve a személyes egyeztetések koordinálásban is.
  5. Adóhatóság előtti képviselet
    Transzferár ellenőrzéskor igény esetén szakmai támogatást nyújtunk Önnek. A dokumentumok átvizsgálása után vállaljuk a szakmai egyeztetések lebonyolítását.

Miért érdemes mindezekhez az ABT-t választani?

  • Szakértő kollégáink az elmúlt 12 év során több mint 300 év transzferár dokumentációját vizsgálták át.
  • Számos megállapítás nélküli ellenőrzésen bizonyítottuk hozzáértésünket.
  • Munkánk minőségéért minden esetben szakmai és pénzügyi felelősséget vállalunk.

Transzferár témában megjelent hírlevelünben részletes olvashat az elszámolóárak meghatározásáról, illetve a leggyakoribb hibákról, tévhitekről!

Az ABT Treuhand csoport komplex támogatást kínál adótanácsadás, könyvelés, könyvvizsgálat, bérszámfejtés, valamint kockázatmenedzsment területeken egyaránt.

Forduljon hozzánk bizalommal!

Az Ön személyes kapcsolattartója:

Takó Dániel

Menedzser, adóadminisztrációs szolgáltatások

Kapcsolatfelvétel

Takó Dániel

Menedzser, adóadminisztrációs szolgáltatások

  • A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező.
  • Javasoljuk a telefonszám megadását a könnyebb előzetes egyeztetés érdekében.

Konzultáció időpontra javaslat: