Kinek szükséges a transzferár dokumentáció elkészítése?
Olyan kisvállalkozásnak nem minősülő cégeknek, amelyek kapcsolt vállalkozásaikkal aktiv üzleti kapcsolatban állnak (pl. áruszállítás, szolgáltatás, pénzügyi művelet, stb).
A transzferárazás lényege, hogy a kapcsolt vállalkozások egymás között folytatott üzleti tranzakcióinak árát úgy határozzák meg, mintha a cégek egymástól független partnerek lennének. A piaci ár meghatározásához készülő ún. transzferár dokumentációban részletesen bemutatásra kerülnek azok a szempontok, amelyek alapján az ügyletek ára meghatározható.
A transzferáraknak legnagyobb szerepe a társasági adóalap meghatározásánál van, ahol adóalap-korrekciót kell végezni abban az esetben, ha a kapcsolt felek között alkalmazott árak nem felelnek meg a piaci áraknak.
Miért hasznos a szakértői segítség a nyilvántartás elkészítéséhez, ellenőrzéséhez?
Az adóvizsgálatok egyik kiemelt témája, hogy a vállalkozás a jogszabályban megadott határidőben, illetve helyesen állapítja-e meg a kapcsolt vállalkozásokkal folytatott ügyletek elszámolóárait. Egy jogszabályoknak megfelelő transzferár dokumentáció esetén az adóhatóságot terheli annak bizonyítása, hogy az alkalmazott árak eltérnek a piaci áraktól.
A transzferár nyilvántartás hiánya már önmagában mulasztási bírság kiszabását eredményezheti, de a tartalma sem mellékes, hiszen az dönti el, hogy szükséges-e az adóalap kiigazítása a kapcsolt vállalkozások között alkalmazott árak tekintetében. Amennyiben a vállalkozás nem rendelkezik megfelelő nyilvántartással, úgy egyrészt a vállalkozásnak kell a vizsgálat során bizonyítania, hogy az alkalmazott árak helyesek voltak, másrészt az adóhatóság transzferár nyilvántartásonként akár 2 millió forintos bírságot is kiszabhat (ismételt mulasztás esetén ez az összeg a 4 millió Ft-ot is elérheti).
Mit teszünk?
Transzferár témában az alábbi szolgáltatásokat kínáljuk:
- Transzferár dokumentáció elkészítése
Amennyiben az Ön vállalata még nem rendelkezik TP dokumentációval, akkor a szükséges dokumentumok bekérését követően elkészítjük a törvényi előírásoknak megfelelő nyilvántartást a kapcsolt vállalkozások, vagy szükség esetén az egész vállalatcsoport részére. A piaci ár meghatározásához olyan nemzetközileg elismert adatbázist használunk, amely megbízható, az adóhatóság előtt megfelelően alátámasztható elszámoló árakat vesz alapul. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy ezeket a nyilvántartásokat az későbbiekben évről évre frissíteni kell. - Transzferár nyilvántartások felülvizsgálata
Amennyiben az Ön cége már rendelkezik Transzferár dokumentációval, de - pl. újonnan kinevezett ügyvezetőként) bizonytalan abban, hogy az adatok kiállnák-e egy hatósági ellenőrzés próbáját, akkor érdemes ezt egy külső szakértővel ellenőriztetni. Amennyiben igényli, szívesen véleményezzük a cége által elkészített transzferár nyilvántartásokat és szükség esetén kiegészítő vagy módosítási javaslatot teszünk.A transzferár dokumentáció ellenőrzése akkor is szóba kerülhet, ha bizonyosságot szeretne arról, hogy az anyavállalattól átvett módszerek megfelelnek-e a hazai (Uniós) elvárásoknak.Az ellenőrzés során a szükséges dokumentumok áttekintése és személyes konzultáció után részletes jelentést készítünk, amelyben feltárjuk a lehetséges kockázatokat, és megoldási javaslatokat adunk azok javításához. Az átadott szakértői véleményünk helyességéért teljes mértékben felelősséget vállalunk. - Transzferár tanácsadás
Forduljon hozzánk bizalommal, amennyiben egyedi szerződéskötésnél bizonytalan abban, hogy milyen árat határozzon meg, vagy ellenőrizni szeretné, hogy az Ön által meghatározott ár megfelel-e a piaci elvárásoknak. Ez kisvállalkozások esetén is fontos lehet, hiszen az üzleti kapcsolatban álló vállalkozásoknak minden esetben a megfelelő elszámoló árat kell alkalmazni, függetlenül attól, hogy fennáll-e a transzferár nyilvántartási kötelezettség vagy sem. Amennyiben hibásan határozták meg a piaci árat, akkor adólapot kell módosítani. Tanácsadói szolgáltatásunk keretében vállaljuk adóbevallások transzferár kiigazítás miatt történő módosítását is. - Szakmai támogatás előzetes ármegállapítási eljárásban (APA)
Az adókockázatok minimalizálása céljából vállaljuk az APA eljárásokban történő tanácsadást, vagy akár a teljes lebonyolítást is. Kollégáink segítséget nyújtanak az ellenőrzési kérelem összeállításában és benyújtásában, a hatósági kérdések megválaszolásában, illetve a személyes egyeztetések koordinálásban is. - Adóhatóság előtti képviselet
Transzferár ellenőrzéskor igény esetén szakmai támogatást nyújtunk Önnek. A dokumentumok átvizsgálása után vállaljuk a szakmai egyeztetések lebonyolítását.
Miért érdemes mindezekhez az ABT-t választani?
- Szakértő kollégáink az elmúlt 12 év során több mint 300 év transzferár dokumentációját vizsgálták át.
- Számos megállapítás nélküli ellenőrzésen bizonyítottuk hozzáértésünket.
- Munkánk minőségéért minden esetben szakmai és pénzügyi felelősséget vállalunk.
Transzferár témában megjelent hírlevelünben részletes olvashat az elszámolóárak meghatározásáról, illetve a leggyakoribb hibákról, tévhitekről!
Az ABT Treuhand csoport komplex támogatást kínál adótanácsadás, könyvelés, könyvvizsgálat, bérszámfejtés, valamint kockázatmenedzsment területeken egyaránt.
Forduljon hozzánk bizalommal!
Az Ön személyes kapcsolattartója: