ABT blog

A

Türelmi idő nincs, online számlázás lesz – NAV adózói fórum összefoglaló

A NAV számos kirendeltségén adózói fórumot szervezett, ahol az online adatszolgáltatás bevezetésről tájékoztatták az adózókat. A legfontosabb, hogy nem lesz türelmi idő és nem fogják elhalasztani a bevezetést, tehát július 1-jén életbe lép a szabályozás.

A NAV számos kirendeltségén adózói fórumot szervezett, ahol az online adatszolgáltatás bevezetésről tájékoztatták az adózókat. Mi is részt vettünk az egyik budapesti fórumon, az alábbiakban az ott elhangzott információkat szeretném megosztani az olvasókkal.

A legfontosabb, hogy nem lesz türelmi idő és nem fogják elhalasztani a bevezetést, tehát július 1-jén életbe lép a szabályozás. Arra sem tett ígéretet a NAV, hogy az első időszakban nem bírságolnak, de valószínűleg az 500.000 Ft/számla maximálisan kiszabható összegnél jóval alacsonyabb bírságokat fognak megállapítani.

Az adatszolgáltatások ellenőrzése

A beküldött adatszolgáltatások helyességét mindenképp érdemes ellenőrizni, főleg az első időkben. Ha minden rendben van, zöld pipát fogunk látni, rosszabb esetben hibaüzenet érkezik az adatszolgáltatásunkra. Kaphatunk ERROR vagy WARNING típusú üzenetet.

  • Az ERROR típusú üzenet esetén az adatszolgáltatás súlyos hibát tartalmaz, a NAV nem tudta fogadni azt, mindenképp újra kell küldeni. Ha nem küldjük, akkor az adóhatóság úgy tekinti, mintha nem csináltunk volna semmit.
  • A WARNING típusú hibaüzenet esetén az adóhatóság befogadta az adatszolgáltatást, de az feltehetőleg valamilyen kisebb hibát tartalmaz.

Az adózói visszajelzések alapján még zajlik a hibaüzenetek beállítása, javítása, ezért még előfordulhat, hogy helyes adatszolgáltatás ellenére is hibaüzenetet kapunk.

A hibaüzeneteket beállítástól függően a számlázó-programban vagy egy megadott e-mail címen tudjuk ellenőrizni (a fejlesztő informatikus tudja beállítani, hogy hol szeretnénk az üzeneteket látni).

Az adózó csak a saját adatszolgáltatásáért felel, nem feladata azt ellenőrizni, hogy az általa befogadott adatszolgáltatási kötelezettséggel érintett számlákról a partnere teljesített-e az adatszolgáltatást.

Regisztráció az éles rendszerben

Ahogy hírlevelünkben írtuk, június 18-án elindult az éles rendszer, ahová minden adatszolgáltatásra kötelezett adózónak regisztrálnia kell függetlenül attól, hogy kézi számlákról teljesíti az adatszolgáltatást vagy számlázó programot fog használni.

  • A cégképviseletre jogosult vagy az állandó meghatalmazott lesz az elsődleges felhasználó, akinek mindenre kiterjedő jogköre lesz: ő hozhatja létre a technikai felhasználót és másodlagos felhasználókat is regisztrálhat. Az elsődleges felhasználónak mindenképpen rendelkeznie kell ügyfélkapuval. Egy társasághoz több elsődleges felhasználó is tartozhat, de mindenkinek a saját ügyfélkapujával kell regisztrálni, elsődleges felhasználó másik elsődleges felhasználót nem regisztrálhat.
  • Egy technikai felhasználót mindenképp szükséges létrehozni, aki nem egy személyt, hanem az adatszolgáltatás beküldéséhez szükséges adatokat jelenti.
  • Az elsődleges felhasználó létrehozhat másodlagos felhasználókat is, akik az általa megadott jogkörrel fognak rendelkezni pl. lekérdezési vagy kézi száma feltöltési jogosultsággal. A másodlagos felhasználónak nem kell ügyfélkapuval rendelkeznie.

NAV online ingyenes számlázó program

Az adóhatóság megerősítette, hogy jelenleg még nem elérhető, de lesz ingyenes NAV-os fejlesztésű számlázó program, melyet a https://onlineszamla.nav.gov.hu oldalon regisztráció után lehet majd használni.

Az adóhatóság kéri, hogy a felmerülői kérdéseket írásban küldjék el az adózók a http://www.nav.gov.hu/nav/e-ugyfsz/levelkuldes oldalon és azokat folyamatosan megválaszolják. Azért is javasolt írásban kérdezni, mert ezzel igazolni tudjuk, hogy megpróbáltuk elhárítani a problémát, tehát jóhiszeműen jártunk el.

Ha az online adatszolgáltatással kapcsolatban kérdése van, kollégáink készséggel állnak rendelkezésére.

Megjelent: 2018. június 25. | Témakör: AdózásAdózás