ABT blog

A

Szerző
Cseuz Ákos
Adótanácsadó menedzser
[email protected]

Pénzügyi képviselőként elakadt az áfa-visszaigénylése? Ez lehet az oka!

Az utóbbi időben gyakran előfordul, hogy pénzügyi képviselettel rendelkező külföldi cégek részére kiutalási kérelem esetén az Adóhatóság hibaüzenetet küld. Röviden összefoglaljuk mi a teendő ebben az esetben.

Az utóbbi időben gyakran előfordul, hogy pénzügyi képviselettel rendelkező külföldi cégek részére kiutalási kérelem esetén az Adóhatóság a következő hibaüzenetet küldi:

„[GIRO] Az adózó pénzügyi képviselővel rendelkező külföldi vállalkozás és a megadott adózói számlaszám más ÉLŐ adózónál nyitottként szerepel!”

Mi lehet a probléma?

Számlanyitási kötelezettség

Az adóigazgatási rendtartásról szóló törvény szerint „a pénzügyi képviselő a külföldi vállalkozás képviseletére irányuló megbízás elfogadásától számított tizenöt napon belül bejelenti a képviselet elfogadását, a külföldi vállalkozás adatait, továbbá a külföldi vállalkozás adóügyeivel összefüggésben nyitott belföldi pénzforgalmi számlaszámát.

Ebből a megfogalmazásból arra lehet következtetni, hogy a pénzügyi képviselőnek egy saját elkülönített bankszámlát kell nyitnia a képviselt külföldi társaság adóügyeinek intézésére.

Ki kinek mit és hová jelent be?

A pénzügyi képviselőnek a T201-es bejelentő lapon kell bejelentenie az általa képviselt ügyfél adóügyeinek intézéséhez nyitott bankszámlát. Ezt a bankszámlát a NAV hozzárendeli a Magyarországon regisztrált külföldi céghez.

Új bankszámla nyitásakor ugyanakkor a banknak is van adatszolgáltatási kötelezettsége a Cégbíróság felé, ami viszont a NAV-ot tájékoztatja a bankszámla megnyitásáról. Így egy újonnan nyitott bankszámla normál esetben – egyéb intézkedés hiányában – automatikusan megjelenik a cégkivonatban és a NAV nyilvántartásaiban is a számlatulajdonos saját bankszámlájaként.

Mi a gond ezzel?

Az, hogy a NAV jelenlegi nyilvántartási rendszere szerint az említett „duplaság” nem állhat fenn: amennyiben a külföldi társasághoz a pénzügyi képviselő bejelentése révén hozzárendelt bankszámla a Cégbíróság által a NAV felé szolgáltatott adatok között egy másik adózó (konkrétan a pénzügyi képviselő) saját bankszámlájaként is megtalálható, akkor a rendszer hibát jelez, és a kiutalási igény nem teljesíthető.

Mi a megoldás?

A probléma úgy orvosolható, ha

  • a bank a pénzügyi képviselet céljára megnyitott bankszámla adatait törli a Cégbíróság felé teljesített adatszolgáltatásból (melynek révén a NAV rendszeréből is törlődik a számla, mint a pénzügyi képviselő saját bankszámlája), vagy
  • a bank egy új pénzügyi képviseleti számlát nyit, melyet nem jelent le a Cégbíróság felé (ekkor persze a képviselt társaságnál a korábban bejelentett „összegerjedt” számlát töröltetni kell, az újat pedig be kell jelenteni a T201-es adatlapon).

Van olyan pénzintézet, mely pénzügyi képviselet ellátása céljára eleve (vagy kérésre) közvetítő tevékenységet végző vállalkozások részére rendszeresített ún. „korlátozott rendelkezésű forint fizetési számlát” nyit. Az ilyen számla státusza az ügyvédek letéti számlájához hasonló, melyen nem a számlatulajdonos saját, hanem ügyfelének pénzügyei bonyolódnak.

Ennek a számlának az adatai nem kerülnek be a Cégbíróság (és ezen keresztül a NAV) nyilvántartásába a számlatulajdonos saját bankszámlájaként, így az említett probléma nem merül fel.

Akinek nincsen visszaigénylése, várhatóan szintén nem fog hibaüzenetet kapni: a NAV az áfa-befizetéseket továbbra is nagy szeretettel fogadja, bármilyen státuszú bankszámláról is érkezzenek azok. Persze a kellemetlenségeket elkerülendő nem árt, ha jó helyről és megfelelő hivatkozással küldjük a pénzt az államkasszába.

Megjelent: 2020. október 3. | Témakör: Adózás ÜzletAdózás Üzlet