ABT blog

A

Szerző
Takó Dániel
Menedzser, adóadminisztrációs szolgáltatások
[email protected]

Online adatszolgáltatás másképp, avagy mit tehetünk, ha még nincs kész az adatszolgáltatási funkció?

A jelentésre kötelezettek többsége megkezdte már saját számlázó rendszerének fejlesztését, de felmerül a kérdés, hogy mit tehetnek akkor, ha még július elején sincs kész a saját adatszolgáltatási moduljuk és éppen egy kimenő számlát szeretnének kiállítani?

Alig két hónap múlva elindul a kötelező számlánkénti adatszolgáltatás éles rendszere. Az adóhatóság folyamatosan fejleszti az adatszolgáltatási tesztrendszert, hogy induláskor minden készen álljon a számlaadatok rögzítésére. A jelentésre kötelezettek többsége is megkezdte már saját számlázó rendszerének fejlesztését, de felmerül a kérdés, hogy mit tehetnek akkor, ha még július elején sincs kész a saját adatszolgáltatási moduljuk és éppen egy kimenő számlát szeretnének kiállítani?

Továbbra sem kell feltétlenül előre aggódni, hiszen július 1-től csak azokról a számlákról kötelező adatot szolgáltatni, melyeken - a vevő magyar adóalany és - a számla áfa tartalma eléri a 100 ezer forintot. Ameddig ilyen számla kibocsátására nem kerül sor, addig nem szükséges adatszolgáltatást sem teljesíteni, így az adózónak sem kell adatszolgáltatásra képes szoftverrel rendelkeznie. Ezenfelül nem tartoznak adatszolgáltatási kötelezettség alá a közösségi ügyletről, belföldi fordított áfás ügyletről, adómentes ügyletekről szóló számlák.

Ha nem rendelkezünk adatszolgáltatásra képes szoftverrel, vagy ez fejlesztés alatt áll, célszerű más módon felkészülni a kötelezettség alá eső számlák kibocsátására, nehogy értékesítésünket éppen a számlázási rendszer hiányosságai akadályozzák meg.

Alternatív megoldások

Ideiglenes megoldásként kézzel is számlázhatunk számlatömb, ill. nyomtatvány használatával. Úgy tűnik, hogy az adóhatóság a kézi számlázást a jövőben sem szándékozik tiltani, ugyanakkor ennek használata hosszútávon várhatóan még inkább vissza fog szorulni. Kézi számlák esetében ugyanis az adatszolgáltatást az adóhatóság által biztosított online rendszer webes felületén egyesével kell rögzíteni, 5 napon belül, míg 500 ezer forint adótartalom felett minderre csupán 24 óra áll rendelkezésünkre. Ez egy komolyabb számlaforgalommal rendelkező cégnél nyilván csak átmeneti megoldásként jöhet szóba.

Akár hosszabb távon is jó megoldást jelenthet viszont, ha egy külső szolgáltatót bízunk meg azzal, hogy társaságunk nevében állítsa ki az online adatszolgáltatási kötelezettség alá eső számlákat. Fontos ilyenkor a felelősségi kérdések tisztázása, hiszen a számlakiállításáért a két fél egyetemlegesen felel. A számlakiállításra történő megbízásnak jogszabályi akadálya nincsen, ugyanis egyidejűleg akár több számlázószoftvert is használhatunk, csupán be kell jelentenünk ezt az adóhatóságnak.

Harmadik fél általi számlakiállításnál az adatszolgáltatási kötelezettséget a számlakiállító a megbízó nevében teljesíti, ami a megbízó részéről sokkal kevesebb adminisztrációval jár. Ilyen szolgáltatások akkor is hasznosak lehetnek az adózók számára, ha a számlázó rendszere tartósan sem képes adatszolgáltatásra - mivel normál ügyvitele során nem állít ki adatszolgáltatási kötelezettség alá eső számlákat-, azonban időnként egy-egy ügylet kapcsán mégis szüksége lenne egy erre képes szoftverre.

Érdemes időben felkészülni a júliustól életbe lépő szabályozásra, hiszen várhatóan az adóhatóság erőteljesen szankcionálni fogja az ezzel kapcsolatos mulasztásokat.

Társaságunk akár ideiglenesen, akár tartósan vállalja ügyfelei nevében az online adatszolgáltatási kötelezettséggel együtt járó számlák kibocsátását. Munkánkért vállaljuk a felelősséget, amit 100 millió forintos felelősségbiztosításunk is megerősít.

Megjelent: 2018. április 27. | Témakör: AdózásAdózás