ABT blog

A
November elején itt a magyar elektronikus áfabevallás-tervezet - ABT Treuhand csoport - dr. Füleki Tamás

Szerző
Cseuz Ákos
Adótanácsadó menedzser
[email protected]

Szerző
Láng József
Adószakértő, ügyvezető
[email protected]

November elején itt a magyar elektronikus áfabevallás-tervezet: örömhír, vagy újabb adminisztrációs teher?

Magyar adószámmal rendelkező vállalkozások először az októberi időszakra vonatkozó bevallásaik kapcsán, november 12-vel bezárólag számíthatnak a NAV által elkészített áfabevallás-tervezetre. Bejegyzésünkben röviden ismertetjük az új eÁfa rendszerrel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.

A nyáron megjelent 429/2021. (VII. 16.) Kormányrendelet értelmében először az októberi időszakra vonatkozó bevallásaik kapcsán, november 12-vel bezárólag számíthatnak a magyar adószámmal rendelkező vállalkozások a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) által elkészített áfabevallás-tervezetre.

Köszönhetően annak, hogy 2021. január 1-je óta a valós idejű adatszolgáltatás keretében a NAV tudomással kell, hogy bírjon minden, magyar adóalanyok által teljesített kimenő tranzakcióról (ide értve a fordított adózás eseteit, valamint a Közösségi termékértékesítéseket is), az Áfa törvény 2021. július 1-jén életbe lépő módosítása értelmében a NAV egy erre a célra létrehozott elektronikus felületen az érintett adóalany számára annak fizetendő adóját és adó alapját, valamint az adóalanyra áthárított előzetesen felszámított adót és annak alapját tartalmazó bevallás-tervezetet készít.

Akkor mostantól semmi dolgunk az áfa bevallással?

Az elkészült tervezetet a NAV az érintett időszak (pl. hónap vagy negyedév) utolsó napjától számított 12. napig teszi elérhetővé az érintett adóalany számára (ez most október vonatkozásában a már említett november 12.), aki – ugyancsak az említett elektronikus felületen – azt a bevallás benyújtására nyitva álló határidőig (vagyis minimum 8 napon keresztül) módosíthatja, kiegészítheti, elfogadhatja és a bevallást benyújthatja.

Vagyis, ellentétben pl. a magánszemélyekre vonatkozó eSzja rendszerével, az áfa bevallás a NAV által készített tervezet megtekintésével, ill. a bevallás benyújtására nyitva álló határidő leteltével nem válik automatikusan véglegessé, azt mindenképpen be kell nyújtani.

Ez egyben azt is jelenti, hogy az adóhatóság a bevallás-tervezet véglegesítőjére és benyújtójára (vagyis a legtöbb esetben az érintett vállalkozás könyvelőjére / adótanácsadójára) telepíti át annak felelősségét, hogy a „végső bevallás” valós adatokat tartalmaz és a hatályos jogszabályi előírások szerint került kitöltésre.

Mi lesz az ÁNYK nyomtatvánnyal?

Nem szűnik meg a már megszokott, ÁNYK keretében elkészített bevallás lehetősége sem. Ha azonban egy adóalany mind az ÁNYK rendszerében, mind pedig a fentebb említett elektronikus felületen is ugyanarra az időszakra vonatkozóan nyújt be bevallást, a NAV az elsőként érkezőt fogja elfogadni hivatalosnak.

Ahogy azt a következőkben látni fogjuk, bizonyos helyzetek, ill. ügylettípusok esetében mindenképpen az ÁNYK programot kell majd használni, így azon vállalatok számára, ahol az ilyen esetkörök rendszeresen, előre tervezhetően előfordulnak, az ÁNYK használata semmiképp sem szűnik majd meg.

A tervezet bevallottan nem lesz teljes adattartalmú

Az eredeti tervek szerint az ún. eÁfa rendszer 2021. július 1-jével indult volna, azonban a bevezetőben is említett Kormányrendelet értelmében a NAV először a 2021. október 1-jén kezdődő adómegállapítási időszakra vonatkozóan készíti majd el a tervezetet. Ráadásul ekkor sem minden tranzakcióról: az import áfa adatok leghamarabb a 2022. február 1-jére vonatkozó időszak bevallás-tervezetében fognak majd szerepelni.

2022. július 1-je előtt ráadásul önellenőrzés sem nyújtható majd be az eÁfa rendszeren keresztül, vagyis azt továbbra is az eddig megszokott ÁNYK nyomtatvány keretében kell teljesíteni, így hiába nyújtja be egy adóalany már a kezdetektől az eÁfa rendszeren keresztül bevallásait, ha önellenőriznie szükséges, azt 8 hónapon keresztül csak a „hagyományos” úton teheti majd meg.

Amennyiben egy adóalany áfa bevallás benyújtási gyakorisága a 2021-es naptári év során úgy módosult (pl. havi bevallóból negyedéves bevalló lett, vagy fordítva), hogy az eltér a 2021. október 1-jei állapotától, akkor ez az adóalany csak 2022. január 1-jét követően élhet az eÁfa rendszeren keresztüli bevallás-tervezet lehetőségével.

Noha elméletileg pár hét múlva életbe lép az új eÁfa rendszer, ennek honlapja (elektronikus felülete) továbbra sem ismert, ill. gyanítható, hogy annak kezelése kezdetben kérdéseket vet majd fel mind az adóalanyok, mind pedig a könyvelőik körében.

Adminisztrációs könnyítés, de kinek?

Ahogy egy korábbi blogbejegyzésünkben is írtuk, álláspontunk szerint az áfabevallás-tervezet bevezetése után is az adóalanyok könyvelőinek és adótanácsadóinak felelőssége marad, hogy valamennyi értékesítés és beszerzés helyes áfa-besorolással kerüljön rögzítésre.

Nem világos egyelőre az sem, mekkora lesz a különbség a NAV által látott adatok (amik a valós idejű adatszolgáltatás keretében kerültek benyújtásra és amik alapján a bevallás-tervezet készül), valamint az adóalany által ténylegesen teljesített tranzakciók között (amit saját áfa analitikája és az az alapján készített bevallás tartalmaz majd).

A NAV nem is titkolt szándéka, hogy a jelentős eltéréseket egy-egy adóvizsgálat keretében tárja majd fel, így mindenképpen érdemes minden adóalanynak nagyobb hangsúlyt fektetnie a megfelelő adatszolgáltatására, valamint belső analitikája pontosságára.

A már említett felelősségáttolás következményeként az eltérés okainak feltárása ugyanis mindenképpen az érintett vállalkozás feladata lesz, ráadásul most már további sürgető tényező, hogy az eltérésről a NAV legkésőbb az érintett áfabevallási időszak végét követően biztosan értesülni fog.

Jelen állás szerint a bevallás-tervezet – ellentétben a hivatalos kommunikációval – nemhogy kevesebb, hanem többlet feladatokat és adminisztrációs terhet jelent majd a magyar adószámmal rendelkező cégeknek. Hiszen minden egyes áfabevallás esetén ellenőrizni szükséges , hogy egyezik-e a NAV által készített tervezet, valamint a társaság saját, belsős számítása, eltérés esetén pedig fel kell tárni annak okait. A feltárt okokat aztán értékelni kell, hogy amennyiben az a társaság oldalán keletkezik, akkor mind rövid, mind pedig hosszú távon javításra kerüljön, ha pedig a NAV oldalán, akkor fel kell készülni a várható adóellenőrzésre.

* * *

Ahogy látható, az eÁfa rendszer bevezetése nem csak adóhatósági, de adózói oldalon is előkészületekkel jár, ez viszont egyben kitűnő alkalmat nyújt az adózóknak arra, hogy felülvizsgálják – a sok esetben már régóta halogatott – cégen belüli számviteli és adózási folyamatukat.

Amennyiben ezzel a belsős felülvizsgálattal kapcsolatban, vagy pedig az eÁfa bevallás rendszerére vonatkozóan további kérdései lennének, az ABT Treuhand csoport adószakemberei készséggel állnak rendelkezésére!

Megjelent: 2021. november 2. | Témakör: AdózásAdózás

A fenti összefoglaló tájékoztatás és figyelemfelhívás céljából készült. Bármilyen ebből következő döntés előtt javasoljuk, hogy konzultáljon szakértőinkkel.

Az ABT Treuhand Csoport 2005 óta a NEXIA International tagja. A Nexia International a világ több mint 100 országában működő mintegy 320 független adótanácsadó és könyvvizsgáló cég szaktudását és tapasztalatát egyesítő, 1971 óta létező hálózat.