A „Jól tervezett a NAV” című bejegyzésemben írtam arról, hogy hogyan kaphatjuk meg az SZJA bevallás tervezetünket, most pedig azt foglalom össze, hogy mi a teendőnk a tervezettel.
Ha az ügyfélkapu eSZJA Portálon ellenőrizzük a tervezetet, egyszerűbb dolgunk van:
- ha egyetértünk a tervezettel, elegendő elfogadni azt, de ha nem fogadjuk el, akkor is végleges bevallássá válik (kivéve áfa fizetésre kötelezett magánszemélyeket és őstermelőket, nekik nem válik a tervezet automatikusan bevallássá)
- ha valamilyen módosítás szükséges, akkor a változtatás után a beadást kell választani
- ha befizetendő adónk van, akkor azt május 22-ig kell megfizetni, 200.000 Ft fizetendő adóig maximum 6 havi részletfizetés kérhető
- fizetési kötelezettségünknek az alábbiak szerint tehetünk eleget:
- online felületen (e-SZJA portálon) bankkártyával
-folyószámláról történő átutalással (megjegyzés rovatban meg kell adni az adóazonosító jelet)
-a NAV ügyfélszolgálatain POS terminálon keresztüli bankkártyás befizetéssel
-csekken (bármelyik NAV ügyfélszolgálaton kérhető)
- ha visszaigényelhető adónk van, akkor a NAV az utaláshoz szükséges adatok beérkezése után 30 napon belül utalja az összeget - azaz a tervezetben a „Visszaigénylési adatok” menüben meg kell adni a bankszámlaszámunkat vagy a postázási címünket, ha ezt elmulasztjuk, nem fogja kiutalni a NAV a visszajáró összeget
Ha papíralapon kaptuk meg a tervezetet, akkor az alábbi teendőink vannak:
- ha egyetértünk a tervezettel, akkor nincs semmilyen teendő, nem kell sem aláírni, sem visszaküldeni azt
- ha módosítás szükséges, akkor egy 17SZJA nyomtatványt kell kitölteni és postázni vagy még mindig nyithatunk ügyfélkaput, ahol elérhető és online módosítható a tervezet
- visszaigényelhető adó esetén az alábbiak szerint kell eljárni:
-ha a tervezet jó, akkor a mellékletként megküldött „Adóbevallási tervezetet kiegészítő nyilatkozaton” kell kitölteni és visszaküldeni (ezen a nyomtatványon lehet kérni a részletfizetést is)
-ha a bevallási tervezetet más ok miatt is módosítani szükséges, akkor a 17SZJA bevallást kell benyújtani és ezen kell feltüntetni a kiutaláshoz szükséges adatokat
- ha fizetendő adó keletkezik, akkor a befizetést átutalással, NAV ügyfélszolgálaton vagy csekken lehet rendezni.
Amennyiben a fentieken túl kérdése merül fel, érdemes utánanézni a NAV által közzétett tájékoztatóban, amelyben az szja bevallással kapcsolatban felmerült leggyakoribb kérdéseket megválaszolja az adóhatóság.
Tekintettel a közelgő határidőre mindenkit arra biztatok, hogy vessen egy pillantást a tervezetére, ha esetleg valamilyen módosítás szükséges, ne maradjon az utolsó pillanatra.