ABT blog

A

Kisokos az e-ügyintézéshez

Az elektronikus ügyintézés bevezetésével kapcsolatban számos új kifejezést, rövidítést kell megtanulnunk, ehhez szeretnénk segítséget nyújtani az alábbi összefoglalóval.

2018. január 1-jén életbe lépett az elektronikus ügyintézésről szóló törvény, amely előírja, hogy mind az állami szervek, mind az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezetek kötelesek elektronikus kapcsolattartásra. Az új szabály értelmében a gazdasági társaságok és a NAV között is kötelező az elektronikus ügyintézés, de a szabályozás szinte minden közigazgatási ügyre kiterjed, nem csak adóügyekre alkalmazandó.

Az e-ügyintézés bevezetésével kapcsolatban számos új kifejezést, rövidítést kell megtanulnunk, ehhez szeretnék segítséget nyújtani az alábbi összefoglalóval.

Cégkapu
https://cegkapu.gov.hu/, https://tarhely.gov.hu

A gazdasági társaságok állami szervekkel folytatott elektronikus kapcsolattartásának a tárhelye (a cégkapu mögött is magánszemélyeket tartanak nyilván), a kormány ingyenesen biztosítja a gazdálkodó szervezetek részére

  • Ide érkeznek a társaságnak címzett levelek az elektronikus ügyintézésre kötelezett állami szervektől, illetve innen tud a társaság is e-ügyintézést kezdeményezni, hivatalos levelet küldeni, tulajdonképpen egy postafiók.
  • A cégkapu regisztrációt 2017.12.31-ig kellett elvégezni a kötelezetteknek (pp. szerinti gazdálkodó szervezetek). Az adóhatóság információi szerint sokan azonban még most sem regisztráltak. Velük szemben az adóhatóság törvényességi felügyeleti eljárás vagy hatósági ellenőrzés lefolytatását kezdeményezheti, az adóhatóság azonban hangsúlyozza, hogy nem a szankció a cél, hanem az, hogy mindenkinek legyen cégkapu tárhelye. A cégkapu hiánya akár egy cég működését is veszélyeztetheti, ha a társaság az elektronikus leveleket nem tudja fogadni.
  • Egy cégkapuhoz csak egyetlen cégkapu megbízott rendelhető, de ügykezelőként több személy is használhatja a cégkaput. A felhasználók száma nincs maximalizálva, a hozzárendelést a cégkapu megbízott végezheti el. Az ügykezelők kizárólag dokumentumküldési és letöltési jogosultsággal rendelkeznek. Az ügykezelőknek is rendelkezniük kell tárhellyel.
  • A cégkapu nyitásra kötelezett adózók 2018. december 31-ig még használhatják a KÜNY tárhelyüket, de 2019-től már a cégkaput kell használni minden adóügyben, az adóhatóság tájékoztatása szerint addigra az e-Bev szolgáltatások is átköltöznek a cégkapura.

KÜNY (Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartás)
https://tarhely.gov.hu

A régi ügyfélkapus tárhely új neve, a magánszemély részére biztosított biztonságos kézbesítési szolgáltatáshoz kötődő tárhely. A cégkapu nyitásra nem kötelezett adózók (pl. egyéni vállalkozók) hivatalos tárhelye továbbra is a KÜNY tárhely marad. Fontos, hogy a magánszemélyek esetében az elektronikus ügyintézés még semmilyen ügyben nem kötelező, csak lehetőség.

KAÜ (Központi Azonosítási Ügynök)
https://kau.gov.hu/

Bármilyen e-ügyintézés első lépése az ügyintéző személy azonosítása, ezt tudjuk elvégezni a KAÜ segítségével. Ha sikerül azonosítani magunkat, megkezdhetjük az e-ügyintézést. Az azonosítás megvalósulhat:

  • ügyfélkapu felhasználónév és jelszó megadásával, ez a legegyszerűbb, leggyakoribb azonosítási mód - az ügyfélkapu azonosítással intézhető ügyek száma megsokszorozódott, emiatt javasolt a belépési adatokat minél biztonságosabban kezelni, hogy az ebből eredő visszaélések elkerülhetőek legyenek.
  • elektronikus személyi igazolvánnyal (eSZIG), kártyaolvasó eszköz és kártyaolvasó alkalmazás valamint PIN kód szükséges hozzá
  • részletes kódú telefonos azonosítással (RKTA azonosítás), telefonon intézhető ügyekben használható azonosítási lehetőség

RNY (Rendelkezési Nyilvántartás)
https://rendelkezes.gov.hu

Az ügyfélkapu regisztrációval rendelkező magánszemélyek itt tehetnek jognyilatkozatokat, illetve módosíthatják a meglévőket:

  • tilthatjuk az internetes és telefonos ügyintézést
  • módosíthatjuk az e-mail címünket
  • hozzájárulhatunk az elektronikus kapcsolattartáshoz - csak akkor érdemes ilyen nyilatkozatot tenni, ha rendszeresen ellenőrizzük a tárhelyünket, mert az adóhatóság a leveleket (pl. egy illetékfizetésről szóló határozatot) már csak a KÜNY tárhelyünkre fogja elküldeni, a postacímünkre papíralapon nem

E-papír (általános célú kérelem űrlap szolgáltatás)
https://epapir.gov.hu

A szolgáltatás keretében szabad szövegű levél, illetve ahhoz csatolt dokumentum terjeszthető elő a szolgáltatáshoz csatlakozott intézmények felé. Az e-Papír szolgáltatás azon adóügyekben vehető igénybe, melyekre a NAV nem rendszeresített ÁNYK űrlapot (pl. adószámla egyeztetés kezdeményezése, kérelem benyújtása)

AVDH (Azonosításra Visszavezetett Dokumentum-Hitelesítés)
https://niszavdh.gov.hu/

A NISZ Zrt. az elektronikus aláírással nem rendelkező személyeknek nyújtott szolgáltatása, a weboldalon ügyfélkapu azonosítás után bármilyen dokumentumot tudunk hitelesíteni, így azok a személyek is részt tudnak venni az elektronikus ügyintézésben, akik nem rendelkeznek elektronikus aláírással, csak elektronikus azonosítással. (ügyfélkapu)

SZÜF (Személyre szabott Ügyintézési Felület)
https://szuf.magyarorszag.hu

Az ügyfelek ezen a weboldalon intézhetnek online közigazgatási ügyeket. Lényegében ez lesz a magyarorszag.hu utódja, innen lesznek elérhetőek az e-közigazgatási szolgáltatások.

Az adóhatóság közzétett egy tájékoztató füzetet az elektronikus ügyintézés szabályairól, érdemes átolvasni és követni az e-ügyintézéssel kapcsolatos új információkat, mert még számos változás várható az elkövetkező időkben.

Megjelent: 2018. július 25. | Témakör: Adózás