Kisokos az e-ügyintézéshez
Az elektronikus ügyintézés bevezetésével kapcsolatban számos új kifejezést, rövidítést kell megtanulnunk, ehhez szeretnénk segítséget nyújtani az alábbi összefoglalóval.
ABT blog
Az elektronikus ügyintézés bevezetésével kapcsolatban számos új kifejezést, rövidítést kell megtanulnunk, ehhez szeretnénk segítséget nyújtani az alábbi összefoglalóval.
2018. január 1-jén életbe lépett az elektronikus ügyintézésről szóló törvény, amely előírja, hogy mind az állami szervek, mind az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezetek kötelesek elektronikus kapcsolattartásra. Az új szabály értelmében a gazdasági társaságok és a NAV között is kötelező az elektronikus ügyintézés, de a szabályozás szinte minden közigazgatási ügyre kiterjed, nem csak adóügyekre alkalmazandó.
Az e-ügyintézés bevezetésével kapcsolatban számos új kifejezést, rövidítést kell megtanulnunk, ehhez szeretnék segítséget nyújtani az alábbi összefoglalóval.
Cégkapu
https://cegkapu.gov.hu/, https://tarhely.gov.hu
A gazdasági társaságok állami szervekkel folytatott elektronikus kapcsolattartásának a tárhelye (a cégkapu mögött is magánszemélyeket tartanak nyilván), a kormány ingyenesen biztosítja a gazdálkodó szervezetek részére
KÜNY (Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartás)
https://tarhely.gov.hu
A régi ügyfélkapus tárhely új neve, a magánszemély részére biztosított biztonságos kézbesítési szolgáltatáshoz kötődő tárhely. A cégkapu nyitásra nem kötelezett adózók (pl. egyéni vállalkozók) hivatalos tárhelye továbbra is a KÜNY tárhely marad. Fontos, hogy a magánszemélyek esetében az elektronikus ügyintézés még semmilyen ügyben nem kötelező, csak lehetőség.
KAÜ (Központi Azonosítási Ügynök)
https://kau.gov.hu/
Bármilyen e-ügyintézés első lépése az ügyintéző személy azonosítása, ezt tudjuk elvégezni a KAÜ segítségével. Ha sikerül azonosítani magunkat, megkezdhetjük az e-ügyintézést. Az azonosítás megvalósulhat:
RNY (Rendelkezési Nyilvántartás)
https://rendelkezes.gov.hu
Az ügyfélkapu regisztrációval rendelkező magánszemélyek itt tehetnek jognyilatkozatokat, illetve módosíthatják a meglévőket:
E-papír (általános célú kérelem űrlap szolgáltatás)
https://epapir.gov.hu
A szolgáltatás keretében szabad szövegű levél, illetve ahhoz csatolt dokumentum terjeszthető elő a szolgáltatáshoz csatlakozott intézmények felé. Az e-Papír szolgáltatás azon adóügyekben vehető igénybe, melyekre a NAV nem rendszeresített ÁNYK űrlapot (pl. adószámla egyeztetés kezdeményezése, kérelem benyújtása)
AVDH (Azonosításra Visszavezetett Dokumentum-Hitelesítés)
https://niszavdh.gov.hu/
A NISZ Zrt. az elektronikus aláírással nem rendelkező személyeknek nyújtott szolgáltatása, a weboldalon ügyfélkapu azonosítás után bármilyen dokumentumot tudunk hitelesíteni, így azok a személyek is részt tudnak venni az elektronikus ügyintézésben, akik nem rendelkeznek elektronikus aláírással, csak elektronikus azonosítással. (ügyfélkapu)
SZÜF (Személyre szabott Ügyintézési Felület)
https://szuf.magyarorszag.hu
Az ügyfelek ezen a weboldalon intézhetnek online közigazgatási ügyeket. Lényegében ez lesz a magyarorszag.hu utódja, innen lesznek elérhetőek az e-közigazgatási szolgáltatások.
Az adóhatóság közzétett egy tájékoztató füzetet az elektronikus ügyintézés szabályairól, érdemes átolvasni és követni az e-ügyintézéssel kapcsolatos új információkat, mert még számos változás várható az elkövetkező időkben.
Megjelent: 2018. július 25. | Témakör: Adózás