ABT blog

A

Kisokos az e-ügyintézéshez 2.0

Az elektronikusan intézhető ügyek száma folyamatosan növekszik, ennek következtében egyre több új ügyintézési felülettel kell megismerkednünk. Most a 2019-ben indult két új rendszerről, az E-Önkormányzat Portálról és az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásról írunk részletesebben.

Az elektronikusan intézhető ügyek száma az előző bejegyzésem megírása óta is folyamatosan növekszik, ennek következtében egyre több új ügyintézési felülettel kell megismerkednünk. Most a 2019-ben indult két új rendszerről, az E-Önkormányzat Portálról és az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásról írok részletesebben, valamint a teljesség kedvéért szó lesz a már 2015. óta működő, de nem annyira népszerű Webes Ügysegédről is.

Írásom célja nem az, hogy egytől-egyig felsoroljam az elektronikusan intézhető ügyeket, inkább csak arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy ma már szinte mindent el lehet intézni elektronikusan, legyen szó akár privát, akár céges ügyről.

Az ügyintézéshez minden esetben az ügyfélkapus azonosítás szükséges.

E-Önkormányzat Portál - Önkormányzati Hivatali Portál (OHP) az önkormányzati ASP (Application Service Provider) rendszerben működik
https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap

A portál tulajdonképpen elektronikus önkormányzati ügyintézés helyszíne. Az ügyintézés megkezdésekor ki kell választatnunk az önkormányzatot és azt is, hogy saját vagy képviselt adózó ügyében járunk el. Ezután tudjuk megadni az ügytípust.

A felsorolás csak példálózó jellegű, a választási lehetőségek önkormányzatonként eltérőek, sőt a rendszer annyira új, hogy vannak olyan önkormányzatok is amelyek még nem elérhetőek a portálon.

A választható menüpontok az alábbiak:

  • ügykövetés (itt tudjuk a már folyamatban lévő ügyeink állapotát ellenőrizni)
  • adóegyenleg lekérdezés
  • adóbevallási információk
  • ügyindítás

o magánszemélyként az alábbi ügytípusok közül választhatunk:

 adóügy
 anyakönyvi ügyek (kivonat)
 általános és egyéb igazgatási ügyek
 hagyaték szociális ügyek
 ipar-kereskedelem
 településüzemeltetési, vagyonkezelési ügyek

o cég nevében az önkormányzati adónemekkel kapcsolatos ügyeket intézhetjük:

 általános adónyomtatványok
 építményadó
 gépjárműadó
 idegenforgalmi adó
 termőföld bérbeadás utáni adó
 kommunális adó
 helyi iparűzési adó
 talajterhelési díj
 kommunális adó

Azokban az ügyekben, amelyekhez nem találunk űrlapot, küldhetünk szabadszöveges e-papírt is az önkormányzatnak.

Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás - ONYA
https://onya.nav.gov.hu/

Ez egy adat- és változás bejelentő alkalmazás, melynek segítségével ANYK nyomtatványok kitöltése nélkül tudunk adózással kapcsolatos bejelentéseket tenni. A rendszer alapvetően természetes személyekre van szabva, ügyfélkapus azonosítás után a menüpontok személyre szabottan jelennek meg és az adatmezők a NAV által ismert információkat már tartalmazzák.

Az alkalmazás segítségével az alábbi ügyeket intézhetjük:

  • adóigazolvány cseréjének vagy pótlásának igénylése
  • bejelentkezés egészségügyi szolgáltatási járulékfizetés alá
  • adószám igénylése természetes személyként az alábbi tevékenységekre (az egyéni vállalkozói tevékenységet nem itt kell bejelenteni):

o alkalomszerű adóköteles tevékenységre
o mezőgazdasági őstermelő tevékenységre
o ingatlan-bérbeadásra és szálláshely szolgáltatásra

  • az alábbi bejelentéseket tehetik meg az egyéni vállalkozók:

o bejelentett adózási adatok módosítása
o közösségi adószám és vámazonosító szám igénylése

Webes Ügysegéd
https://www.nyilvantarto.hu/ugyseged/

A Webes Ügysegéd oldalon alapvetően közigazgatási ügyeket intézhetünk. Azért írok mégis róla, mert a természetes személyek itt kérhetik adószám megállapítását egyéni vállalkozói tevékenységükre és a későbbiekben az ezzel kapcsolatos változás bejelentéseket is megtehetik ezen a felületen. Például igénylehető vállalkozási igazolvány kiállítása, bejelenhetik az egyéni vállalkozás szüneteltetését, illetve megszüntetését.

Az adózók az itt nem elérhető egyéni vállalkozással kapcsolatos bejelentéseket ANYK nyomtatvány kitöltésével tehetik meg.

Ezen a felületen magánszemélyként az alábbi közigazgatási ügyeket tudjuk elektronikusan intézni:

  • erkölcsi bizonyítvány igénylése
  • jármű tulajdonosváltás bejelentése, ideiglenes kivonás bejelentése, törzskönyv pótlás
  • útlevél – útlevél elvesztésének bejelentése, pótlás iránti kérelem, útlevél igénylés gyorsítása
  • külföldön történő letelepedési igény bejelentése
  • szállásadói nyilatkozat elektronikusan hozzájárulhatunk, a tulajdonunkban történő lakcímbejelentéshez illetve kérhetünk értesítést arról, ha valaki bejelentkezett az ingatlanunkba
  • tájékozódhatunk a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban szereplő adatinkról, letilthatjuk az adataink kiadását
  • személyi igazolvány érvénytelenítése
  • az igényelt okmány státuszának lekérdezése, okmányérvényesség ellenőrzése
  • e-személyivel kapcsolatos beállítások
  • parkolási igazolvány pótlása iránti kérelem

Amellett, hogy az elektronikus ügyintézéssel időt spórolhatunk magunknak, a környezetünket is megóvjuk a feleslegesen kinyomtatott papírok okozta terheléstől, ezért mindenkit arra biztatok, hogy használjuk ki az elektronikus ügyintézés adta újabb és újabb lehetőségeket.

Megjelent: 2019. augusztus 14. | Témakör: Adózás ÜzletAdózás Üzlet