ABT blog

A

Játszva tanulás – Gamification, azaz „játékosítás” az üzleti életben

Remek motivációs módszer és eszköz a gamification, azaz az oktatás játékos keretbe helyezése. Ez lehet általános képzés vagy egy-egy adott cégre, illetve annak sajátos igényeire szabott helyi oktatás.

A jó pap holtig tanul, és valóban, manapság már mindenki tisztában van az élethosszig tartó tanulás („lifelong learning”) jelentőségével, hiszen rohanó világunkban annyi új információ ér bennünket, olyan gyorsan változik a minket körbevevő világ, hogy ismereteink folyamatos karbantartásra szorulnak. Ugyanakkor rendkívül nehéz felnőtt fejjel visszatérni az iskolapadba a munka, a család és egyéb elfoglaltságok mellett, keresni kell tehát valami plusz motivációt, ami segít ráhangolódni a tanulásra.

Erre egy remek eszköz a gamification, azaz játékos keretbe helyezni az oktatást. Ez lehet általános képzés (olyan „dobozos” termék, melyet az érdeklődők a kínálatból választhatnak) vagy egy-egy adott cégre, illetve annak sajátos igényeire szabott helyi oktatás.

Mi is az a játékosítás, és miért jó?

A „gamifikáció” definíciója a Wikipedia alapján: Az emberek motiválása játékok működési mechanizmusainak, játékelemeinek a felhasználásával valamilyen munkához, tanuláshoz, tehát nem játékhoz kötődő cél elérése érdekében. Olyan folyamatokat szoktunk gamifikálni, amiken mi szeretnénk, hogy az emberek végigmenjenek, de ők nem éreznek erőteljes késztetést erre. A gamifikáció tehát a motiválás egyik módszere. Elsődlegesen az online térben szokták alkalmazni, de az eredeti koncepció nem zárja ki az offline alkalmazási lehetőségeket sem.

A motiváció abban rejlik, hogy rendszerint a szakmai tartalom áttekintése, megtanulása szükséges ahhoz, hogy a játékban előre lehessen lépni. Ez lehet tesztkérdések megválaszolása, szituációs gyakorlatokban való részvétel vagy bármi egyéb.

A tapasztalatok szerint a dolgozók valóban nagyobb kedvvel fogadják a játékos köntösbe csomagolt oktatásokat. Egy nagy nemzetközi cégcsoport például az adatvédelmi oktatását végezte el ilyen keretben és arról számolt be, hogy míg korábban nagyfokú érdektelenség övezte az oktatást, addig az új formátum komoly lelkesedést váltott ki, a kollégák gyakran munkaidő után vagy akár hétvégén „játszottak” azaz sajátították el a tananyagot.

Nézzünk egy konkrét példát:

A frankfurti székhelyű Audit Research Center (ARC) Institute 2021 őszén szervezi meg az első Belső Ellenőrzési Európabajnokságot (BEEB). A pilotként 2019-ben Svájcban és Dubaiban megszervezett helyi bajnokságok személyes részvétellel zajlottak, azonban idén – az ismert okokból – online történik a megmérettetés. Az európai belső ellenőrzési szervezetek közül a hazai, a Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú Szervezete (BEMSZ) elsők között jelentkezett erre a megmérettetésre és 2021. április 12 és május 9 között nemzeti selejtezőként lebonyolításra is került az első Nemzeti Belső Ellenőrzési Bajnokság.

Miről is szólt és hogyan is nézett ki a gyakorlatban a játék?

A megmérettetés a MARS nevű üzleti játékon keresztül történt. A verseny 2030-ban, a Marson játszódik, célja a Mars benépesítése. Minden játékosnak saját kolóniája van, a fejlesztéséhez helyi pénz szükséges, amely révén különböző erőforrásokat (oxigén, víz, stb) termelő létesítményeket lehet építeni. Helyi pénzt a versenyzők belső ellenőrzéssel kapcsolatos kérdések megválaszolásával, ilyen kérdések megfogalmazásával, illetve mások kérdéseinek megvitatásával tudnak keresni. Lehetőség van továbbá más kolóniák kihívására, egymás közötti kooperációra, illetve véletlenszerű események is bonyolítják a marsi életet. Az a játékos nyer, akinek a végére a legnagyobb kolóniája (legtöbb lakosa) lesz, amely pl így nézhet ki:

Játszva tanulás – Gamification, azaz „játékosítás” az üzleti életben - Audit Research Center - Audit Championship - első Nemzeti Belső Ellenőrzési Bajnokság.

Az ABT Hungária Tanácsadó Kft részvétele az első hazai belső ellenőrzési bajnokságban

Az ABT Hungária Tanácsadó Kft, mint az innovatív megoldások iránt elkötelezett társaság a kezdetektől fogva támogatta a kezdeményezést, egyfelől a hazai bajnokság „Arany” fokozatú támogatójaként, másfelől két csapat, összesen hat játékosának indításával. Rendkívül büszkék vagyunk arra az elért sikerre, hogy úgy egyéni kategóriában, mint a csapatok között dobogós helyezést értek el kollégáink: egyéni bronzérmes lett Smohay Ferenc, CIA, CISA, az ABT partnere és a Kockázatmenedzsment Üzletág vezetője, míg csapatban szintén bronzérmes lett az „ABT 2” csapat, melynek tagjai Jegyugya Péter szenior tanácsadó, Szalontai Máté junior tanácsadó és dr Gajdos Márton, CIA, CISA, CFE partner voltak.

További öröm és büszkeség, hogy kollégáink közül hárman is bekerültek a hazánkat a szeptemberi Európabajnokságon képviselő nemzeti válogatott 11-es keretébe. Válogatott kollégáink: Smohay Ferenc, CIA, CISA, Jegyugya Péter és dr Gajdos Márton, CIA, CISA, CFE, akiknek egy emberként fog az egész cég szurkolni.

Játszva tanulás – Gamification, azaz „játékosítás” az üzleti életben - Audit Research Center - Audit Championship - első Nemzeti Belső Ellenőrzési Bajnokság - Hungarian Audit Championship - ABT Treuhand

Megjelent: 2021. május 21. | Témakör: IT biztonság Üzlet