ABT blog

A
Mi várható adózási digitalizáció terén 2023-ban?

Szerző
Takó Dániel
Menedzser, adóadminisztrációs szolgáltatások
[email protected]

Mi várható adózási digitalizáció terén 2023-ban?

Bejegyzésünkben összegyűjtöttük, hogy az adóhatóság és az EU által milyen digitalizált adózási rendszerek bevezetése várható.

A magyar adóhatóság egy ideje észrevehetően igyekszik lépést tartani a digitalizált megoldásokkal, sőt néhány területen különösen előremutató informatikai adózási megoldásokat vezettek be, mint például az online számla adatszolgáltatások kapcsán.

E-áfa bevallások

A korábban bejelentett formában az áfa bevallások kiajánlási rendszere láthatóan nem valósult meg, azonban várhatóan 2024-től életbe lép egy több pillérből álló, új e-áfa bevallási szisztéma.

Eddig csupán a főbb pénzügyminisztériumi tervek kerültek nyilvánosságra a működésre vonatkozóan. Biztosra vehető, hogy több elemű rendszerről lesz szó, így lehetséges lesz kizárólag gép-gép (M2M) kapcsolaton keresztül, automatikus módon bevallást készíteni. A gép-gép kapcsolaton keresztüli adóbevallások esetében – az online számla rendszerhez hasonló módon – xml fájlok beküldése révén nyílik lehetőség az áfabevallások benyújtására. Az xml fájlokat az adózó oldalán használt könyvelőprogram vagy ERP rendszer küldheti be az adóhatóságnak validálásra, az adóhatósági visszajelzést követően pedig lehetőség lesz véglegesíteni a bevallást. 2023 második felében várhatóan megnyílik a lehetőség e gép-gép megoldásnak a tesztelésére, mely elsősorban szoftverfejlesztői feladatokat fog támasztani az adózói oldalon. A gép-gép kapcsolathoz az adóhatóság publikálni fog ajánlott adókódokat, melyeket tetszés szerint a saját ERP rendszerben is felhasználhatók lesznek.

Az új e-áfa rendszer másik pillére várhatóan az adóhatóság online számla és pénztárgép adatok alapján összeállított áfa bevallás kiajánlása lesz. Az adóhatóság a fent említett online adatszolgáltatás révén 2018 óta gyűjti az adózók értékesítési adatait, melyek alapján bevallási tervezetet szándékozik készíteni az ezt választó adózóknak. A rendszerben vélhetően felhasználásra kerülnek majd az online adatszolgáltatás, az online pénztárgép, illetve vámeljárásban kiállított dokumentumok adatai is, de például a közösségi ügyleteket nem tartalmazza majd a rendszer, így ezeket a bevallásokat a könyvelőknek kell majd kiegészítenie.

Távolabbra tekintve még várható, hogy a bevallások kitöltésére szolgáló ÁNYK szoftver is kivezetésre kerül és egy felhasználói szempontból egyszerűbb, modernebb szoftverben lesz lehetőség a bevallások kitöltésére.

E-nyugta

A 2023-as év nagy adóhatóság oldali fejlesztése lehet az e-nyugta rendszerének bevezetése. A szabályozás részletein jelenleg is dolgozik a pénzügyminisztérium, melyeket várhatóan az év során publikálnak. A működés részleteiről egyelőre még nincsenek pontos információk, azonban a papírmentes nyugtaadás egyrészt környezetvédelmi szempontokból, másrészről pedig adminisztrációcsökkentési célból is előnyös lesz majd a vállalkozások számára.

Uniós szintű valós idejű adatszolgáltatás közösségi ügyleteknél

Az EU is tervezi egy a Magyarországon már létező valós idejű adatszolgáltatásokhoz hasonló rendszer bevezetését az egységes áfa rendszerbe. Az EU olyan eljárásokat és módszereket fog ajánlani a tagállamoknak, amely segítheti, hogy a nemzeti adóhatóságok sokkal hatékonyabban birkózzanak meg a közösségi adómentes ügyletek kapcsán még mindig elég nagy károkat okozó csalási hálózatokkal. A jelenlegi tervek szerint a valós idejű számlázás és adatszolgáltatás eltörli majd a mostani közösségi nyilatkozatok rendszerét is. Emellett minden EU-s ország számára közös sztenderdeket fog javasolni, melyeket felhasználhatnak a helyi valós idejű adatszolgáltatási rendszer bevezetéséhez.

OSS rendszer kiterjesztése

Az egyablakos ügyintézési rendszer komoly adóadminisztrációs csökkentést jelentett távolsági értékesítést végző adózóknak. Az online felületeken keresztül távolsági értékesítést végzők és elektronikus szolgáltatásokat nyújtók vállalkozások részére lehetőséget biztosító egyablakos bevallási és regisztrációs rendszer eltörölte azt a kényszert, hogy az értékesítést végzőnek minden olyan tagállamban adószámot kelljen regisztrálnia, ahol interneten keresztól termékértékesítést vagy szolgáltatásnyújtást végez. A már bevezetett szabályozás szerint a nem adóalany vevők (jellemzően magánszemélyek) részére online termékértékesítést végzőknek, webshopoknak lehetőségük van arra, hogy a célországi adószám-igénylést elkerülve, az áfa fizetési kötelezettségüket az uniós egyablakos (OSS) rendszerben teljesítsék. Ez praktikusan annyit jelent, hogy egy kiválasztott országban kell valamennyi tagállamban értékesített termék után az áfát megfizetni és egyetlen bevallásban elegendő ezt rendezni.

Ez jelentősen egyszerűsíti az érintett webshopok mindennapjait, hiszen így az OSS egyablakos rendszerbe történő regisztrációt követően az áfa kötelezettségek kizárólagos teljesítése miatt többé már nincs szükség a tagállami adószámok fenntartására. A rendszer célja, hogy az uniós piacon e-kereskedelemmel foglalkozó társaságok az egyablakos rendszerben egyszerűen tudják teljesíteni az áfa fizetésüket és bevallásukat.

Az egyablakos OSS rendszert a jövőben várhatóan EU-s szinten kiterjesztik a saját termék tagállamok közti átmozgatását végző adózók, illetve a disztribúciós központokon keresztül másik tagállamban értékesítő adózók számára is, így további tevékenységek esetén egyszerűsödik majd az adminisztráció.

Platform gazdaságok számára várható egyszerűsítések

Szállásbérbeadók és személyszállítást kínáló platformok kapcsán is várhatóak változások. A tervek között szerepel, hogy az áfát az az online platform szedje be és fizesse be az adott tagállami költségvetésnek, amely a szállást vagy a személyszállítást eladásra kínálja weboldalán keresztül. A fent említett három intézkedés az EU VAT in the digital age tervcsomag részeként kerülhet bevezetésre.

A digitális átállást a vállalkozások jóval a nemzeti adóhatóságok előtt kezdték meg, de az látszódik, hogy ezt a folyamatot a jogszabályalkotói oldal is igyekszik követni, sőt néhány esetben valóban előremutató IT megoldásokat talál ki, amelyek érdemben jelentnek adminisztrációs egyszerűsítéseket.

Megjelent: 2022. december 20. | Témakör: AdózásAdózás

A fenti összefoglaló tájékoztatás és figyelemfelhívás céljából készült. Bármilyen ebből következő döntés előtt javasoljuk, hogy konzultáljon szakértőinkkel.

Az ABT Treuhand Csoport 2005 óta a NEXIA International tagja. A Nexia International a világ több mint 100 országában működő mintegy 320 független adótanácsadó és könyvvizsgáló cég szaktudását és tapasztalatát egyesítő, 1971 óta létező hálózat.