ABT blog

A

A Compliance helye a szervezet belső védelmi vonalai között

A Compliance egyfelől a szervezet belső kontroll rendszerének azon része, amely az ún. Compliance kockázatok szervezeti szintű azonosításáért és kezeléséért felel. Ugyanakkor nem csak egy szervezeti egység vagy funkció, hanem egy komplex rendszer, egyben egy olyan szemléletbeli megközelítés, aminek a gyakorlatban és az egész szervezetben kell érvényesülnie.

Az ABT megközelítésében a Compliance egyfelől a szervezet belső kontroll rendszerének azon része, amely az ún. Compliance kockázatok szervezeti szintű azonosításáért és kezeléséért felel. (Compliance kockázat: annak veszélye, hogy a törvényi vagy felügyeleti szankciók, jelentős pénzügyi veszteség vagy a hírnévvesztés éri a szervezetet amiatt, hogy nem tartott be a tevékenységeire vonatkozó valamely törvényt, előírást, szabályt, kapcsolódó önszabályozó testületi előírást vagy viselkedési normát.)

A Compliance ugyanakkor nem csak egy szervezeti egység vagy funkció, hanem egy komplex (számos részterületből álló) rendszer, egyben egy olyan szemléletbeli megközelítés, aminek a gyakorlatban és az egész szervezetben kell érvényesülnie. Ez utóbbihoz szervezeti és funkcionális függetlenség, határozott felsővezetői támogatás és a szervezet egészét tekintve erős kapcsolati hálózat megléte szükséges.

Az alábbi ábra szemlélteti a Compliance funkció helyét a szervezet ún. védelmi vonalai között:

 

A második védelmi vonal jól láthatóan kulcsfontosságú a belső kontroll rendszer egésze szempontjából: egyfelől az itt található funkciók alakítják ki a tágan értelmezett kockázatkezelési keretrendszert, másfelől folyamatosan felügyelik annak az első védelmi vonalbéli (azaz az egész maradék szervezet általi) alkalmazását.

Különösen igaz ez a Compliance-re. Ha egy vezető vagy a szervezet bármely dolgozója azt gondolja, hogy mivel létrehozásra került egy Compliance osztály (igazgatóság, terület, stb), neki a továbbiakban már nem kell ezzel foglalkoznia, az nagyon téved. Az egész szervezet akkor fog „compliant” módon működni, ha minden szereplője ismeri és magáévá tette a vonatkozó alapelveket, azokat mindennapi működése során szem előtt tartja és alkalmazza. A legetikusabb Compliance funkció sem teszi a szervezetet etikussá, ha például a felsővezetés nem jár elől ezen a téren jó példával. Ahogy az angolok megfogalmazták: a „Tone at the top”, azaz a vezetés „tónusa”, határozza meg a „Mood in the middle”-t, azaz a középvezetői réteg „hangulatát”, ami pedig továbbszivárogva befolyásolja a „Behaviour at the bottom”-ot, azaz a beosztotti rétegek magatartását.

Ezzel együtt a hatékony Compliance funkció megléte elősegíti a szervezet prudens, megbízható, a jogszabályoknak és belső szabályzatoknak megfelelő működését, a szervezet eszközeinek, az ügyfelek és a tulajdonosok érdekeinek védelmét, a szervezettel szembeni bizalom fenntartását. Gondoljunk akár adatvédelemre (ld. GDPR), akár a csalásmegelőzésre, akár (a jogszabályok által érintetett szervezeteknél) a pénzmosás megelőzésére, ezek mind olyan területek, ahol nem megfelelő gyakorlat esetén fennáll a veszélye, hogy komoly kár éri az adott szervezetet, illetve, hogy a reputációja nagymértékben sérül.

Fontos hangsúlyozni, hogy a „Compliance” mást jelenthet különböző szektorokban, vállalatokban.

A hagyományosan Compliance-hoz sorolt részterületek közül nem feltétlenül releváns mind egy adott szervezet vonatkozásában (pl a pénzmosás-megelőzés nem feltétlenül releváns egy termelő cégnél), vagy egy másik szervezeti egység által kerül elvégzésre (pl adatvédelem a jogi területhez tartozik). Ezért a „megfelelőséget” mindig az adott ágazat, szervezet szempontjából kell vizsgálni.

Függetlenül attól, hogy az Önök szervezetében kialakításra került-e akár kizárólagosan, akár más feladatok mellett a Compliance kockázatok kezelésére szakosodott szervezeti egység, fontos tudatában lenni, hogy Compliance kockázatok minden körülmények között érintik az Önök szervezetét. Természetesen az, hogy önálló funkció kerül-e létrehozásra ezen kockázatok kezelésére az nagyban függ e kockázatok mértékétől, a szervezet méretétől, tevékenységének komplexitásától és számos más külső és belső körülménytől.

Az ABT csoport mindkét esetben tud segíteni: ha még nincs a szervezetben önálló Compliance funkció (ilyen esetekben kifejezetten költséghatékony megoldás lehet a felmerülő kérdések külső szakértő bevonásával történő megvizsgálása), illetve akkor is, ha van a szervezetnek saját Compliance területe. Forduljanak hozzánk bizalommal, svájci hátterünkkel a Compliance nekünk úgyszólván a vérünkben a van!

Megjelent: 2019. november 5. | Témakör: Jog ÜzletJog Üzlet