ABT blog

A
Ezért érdemes követni a NAV által vezetett adatbázisokat

Ezért érdemes követni a NAV által vezetett adatbázisokat

Az adóhatóság számos adatbázissal rendelkezik, melyek közül van néhány, amit érdemes rendszeresen nyomon követni. Bejegyzésünkben összegyűjtöttük, hogy az egyes adatbázisoknak milyen szerepe lehet vállalkozása hétköznapjaiban.

Az adóhatóság számos a nyilvánosság rendelkezésére álló adatbázissal rendelkezik, melyek közül van néhány, amit érdemes rendszeresen nyomon követni. Bejegyzésünkben összegyűjtöttük, hogy az egyes adatbázisoknak milyen szerepe lehet vállalkozása hétköznapjaiban.

1, Köztartartozásmentes adózói adatbázis

Az adatbázisban történő szereplés minden olyan ügyben helyettesítheti a tartozásmentességről szóló NAV igazolást, ahol ezt egyébként jogszabály írja elő. Különböző pályázatokon, illetve közbeszerzési eljárásban történő részvétel esetén is feltételként szerepelhet az adatbázisban való szereplés. Emellett üzleti partnereink felé is pozitív képet közvetítünk magunkról, ha partnerünk vállalkozásunk nevét megtalálja az adatbázisban. Adókötelezettségek közül az EKAER rendszernél találunk kapcsolatot az adatbázissal:

  • az EKAER rendszerben egyszerűsített bejelentésre jogosult az adatbázisban szereplő 50 milliárd árbevételt elérő társaság, illetve
  • az adatbázisban szereplő cégnek nem kell EKAER biztosítékot sem fizetnie (ha nem új kötelezett, legalább két éve működik és megbízható adózónak minősül)

Az adatbázisba történő felvétel bármikor ingyenesen kérelmezhető a KOMA nyomtatvány benyújtásával. A NAV a minősítés feltételeit minden hónap utolsó napján vizsgálja meg, az előző hónapra vonatkozó adatok a következő hónap 10-ig napjáig láthatók. A bekerüléshez az alábbi feltételeket kell teljesítenie a kérelmezőnek:

  • nincs adó- és köztartozása (nettó módon számítva),
  • az esedékes bevallásokat időben teljesíti,
  • nem áll csődeljárás, végelszámolás, kényszertörlési, illetve felszámolási eljárás alatt,
  • nincsen már lejárt esedékességű tartozása, ill.
  • csoportos áfa alanyként nincs áfa és társasági adó tartozása sem.

Érdemes időről időre ellenőrizni az adószámlát, hogy a befizetett közterhek valóban határidőre megérkeztek-e az adóhatósághoz. Az adószámlán azonban – amint erre munkatársunk egy korábbi bejegyzésben felhívta a figyelmet – nem minden köztartozás látszódik.

Az adatbázisból a NAV honlapján bárki könnyedén lekérdezheti a vállalkozásokat, adószámmal rendelkező vállalkozókat.

2, Megbízható adózók

További pozitív tartalmat hordoz, ha vállalkozásunk szerepel a megbízható adózók nyilvántartásában. A NAV negyedévente elvégzi az adózói minősítést, melynek eredményéről minden adózót értesít. Azok a vállalkozások, amelyek elnyerik a megbízható státuszt, bekerülnek a megbízható adózók nyilvános adatbázisába. A megbízható adózó számos kedvezményben részesül:

  • a kiszabható adóbírság és mulasztási bírság az elméleti bírságmaximum 50 százaléka,
  • az adóellenőrzésekre maximum 180 napja van az adóhatóságnak,
  • 30 napon belül megtörténik az áfa kiutalás (részvénytársaságnál 20 nap),
  • automatikus fizetési könnyítés jár bizonyos feltételek esetén.

Az alábbi feltételeknek együttesen szükséges megfelelni, hogy megbízható adózó státuszt kapjon a vállalkozás:

  • legalább három éve működik,
  • tárgyévben és a megelőző öt évben a NAV által megállapított, az adózó terhére megállapított összes adókülönbözet nem haladta meg az adózó tárgyévre megállapított három százalékát (az adóteljesítményt egy külön kormányrendeletben rögzített módszerrel kell az elmúlt 6 év adófizetési kötelezettségeiből kiszámítani),
  • a tárgyévben és a megelőző négy évben nem indult ellene végrehajtási eljárás,
  • a tárgyévben és a megelőző öt évben nem állt csőd-, felszámolási, vagy kényszertörlési eljárás alatt,
  • nettó adótartozása kisebb mint 500 ezer forint,
  • a tárgyévet megelőző két évben esedékes mulasztási bírság nem haladta meg a tárgyévi adóteljesítmény egy százalékát.

A kockázatos adózói minősítésekről ezzel szemben sajnos nyilvános adatbázist nem tart fenn az adóhatóság.

3, Nagy összegű adótartozással és adóhiánnyal rendelkező adózók

Ez az adatbázis a 100 millió forint - természetes személy esetében 10 millió forint - 180 napon keresztül fennálló összesített adótartozással rendelkező adózókat, illetve a negyedév során végleges határozatban megállapított 100 millió forintnyi (természetes személy eseténen 10 millió forintnyi) adóhiánnyal rendelkező adózókat tartalmazza, mely negyedévente frissül. Adótartozás esetében a nettó módon számított adótartozás vizsgálandó, azaz itt figyelembe veszi az adóhatóság az esetleges túlfizetést is.

E két adatbázisnak korábban nagy szerepe volt a behajthatatlan követelések áfájának érvényesítésekor: ha vevőnk szerepelt a nagy összegű adóhiánnyal vagy adótartozással rendelkezők adatbázisában, akkor nem volt lehetősége az eladónak az adóhatósággal szemben érvényesíteni a behajthatatlan kintlévőség áfáját. Ezt a feltételt az áfatörvény 2021 májusától már nem tartalmazza. Ettől függetlenül célszerű partnerünket ellenőrizni, hogy jobb összképet kapjunk a működéséről, fizetőképességéről.

Érdekességképpen említjük, hogy jelen bejegyzés írásának pillanatában a 2021. negyedik negyedévre vonatkozó adatok alapján az adóhiánnyal rendelkezők listájában 81 adózó neve szerepel, mindösszesen több mint 13 milliárd forintnyi adóhiánnyal és további 22 milliárd forintnyi egyéb jogkövetkezménnyel. 180 nap feletti nagy összegű adótartozással 2021 utolsó negyedéve alapján több mint 1600 gazdasági társaság, és több mint 2300 magánszemély rendelkezik.

4, Be nem jelentett munkavállalót foglalkoztatók adatbázisa

Az adatbázis két éven át tartalmazhatja az olyan munkáltató adózó nevét, székhelyét, adószámát, amely nem tett eleget jogszabályi kötelezettségén alapuló munkavállalói bejelentésnek. Ismételt mulasztás esetén „nem rendezett munkaügyi kapcsolatokkal rendelkező adózónak” minősíti az adóhatóság az adózót. Értelemszerűen, ha üzleti partnerünk szerepel a listán, fel kell, hogy villanjon egy figyelmeztető lámpa: jobb, ha elkerüljük az üzleti kapcsolatot, vagy kiemelten kockázatosnak értékeljük a partnert!

5, Szankciós jelleggel törölt adószámok

Üzleti kapcsolatok létesítése előtt célszerű partnerünk adószámát ellenőrizni. Beszerzések esetében a fizetést megelőzően mindenképpen célszerű az adatbázisban a partnerünkre vonatkozó lekérdezést elindítani, mivel a törölt adószámmal rendelkező vállalkozástól vásárolt áru, szolgáltatás áfájának levonása korlátozásokba ütközhet.

Az adószám törlését elrendelheti az adóhatóság az alábbi esetekben:

  • az adózó nem található a székhelyén,
  • adóhatósági irat egymást követően két alkalommal is kézbesíthetetlenség miatt érkezik vissza,
  • felszólítás ellenére sem jelent be az adózó törvényes képviselőt, vagy a képviselő nem valós személy,
  • az adózó felszólítást követő egy éven belül sem tett eleget áfa vagy összesítő nyilatkozat benyújtási kötelezettségének, vagy
  • az adózó által megbízott székhelyszolgáltató nem szerepel a székhelyszolgáltatók nyilvántartásában. (A székhelyszolgáltatók nyilvántartása a többi NAV által vezetett nyilvántartástól eltérő helyen, a Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Iroda (PEI) oldalán érhető el.)

Megjelent: 2022. február 22. | Témakör: Adózás

Szerző
Takó Dániel
Menedzser, adóadminisztrációs szolgáltatások
[email protected]

A fenti összefoglaló tájékoztatás és figyelemfelhívás céljából készült. Bármilyen ebből következő döntés előtt javasoljuk, hogy konzultáljon szakértőinkkel.

Az ABT Treuhand Csoport 2005 óta a NEXIA International tagja. A Nexia International a világ több mint 100 országában működő mintegy 320 független adótanácsadó és könyvvizsgáló cég szaktudását és tapasztalatát egyesítő, 1971 óta létező hálózat.